Valley of the Kings / Tempel van Hatsepsoet / Werk

17 maart 2009 - Luxor, Egypte

Vanmorgen moesten we vroeg weg om vroeg bij Valley of the Kings te zijn. Dit om de massale drukte voor te zijn omdat natuurlijk alle touristen dit willen zien. We zijn in de tombes vna Ramses IV, Ramses I en Tutmoses III geweest die allemaal ontzettend goed gewaard zijn gebleven, de kleuren waren nog erg duidelijk en dus erg indrukwekkend! Ook werd duidelijk hoe groot deze graven nou eigenlijk zijn en hoeveel werk het heeft gekost om deze te maken. Nadat we weggingen bleek ook dat busladingen vol touristen werden afgeleverd terwijl het bijons nog relatief rustig geweest was! Een goed keuze dus van de gids om zo vroeg te gaan! Vanuit hier zijn we doorgegaan naar de mumificatietempel van de enige vrouwelijke faroa van het oude Egypte: Hatsepsoet. Zij verving haar neef die nog te jong wasom te regeren (maar hij kwam pas weer op de troon toen zij dood was, waardoor hij al haar namen verwijderd heeft van al haar tempels. Omdat de tempel grotendeels opnieuw is opgebouwd was het een massaal bouwwerk. Op dit moment zijn ze daar nog steeds bezig met opgravingen.

De volgende stop was het dorp waar alle werkers aan de tombes woonden, een klein dorp waar de werkers niet uitmochten om zo te zorgen dat ze niet wisten waar ze waren (en dan in een later stadium de tombe niet konden leeghalen die ze zelf gemaakt hadden, zij kenden namelijk in ieder geval de binnekant). Hier waren nog 2 tombes waarvan 1 van de baas van alle werkers.

De laatste tempel die we bekeken hebben was Medina Tempel. Deze was gewijd aan Ramses III en was gericht op zijn oorlogen en vooral zijn overwinningen. Weer een mooie grote tempel (hoewel bij sommigen de tempelmoeheid een een beetje begon toe te slaan).

De laatste stop was een fotostop bij de kolossen van Memnon. Hierna zijn we met een bootje teruggegaan naar het hotel waar we de middag aan het zwemad hebben gelegen. Dadelijk gaan we eten en naar het vliegveld om naar Dahab te vliegen om daar nog een paar dagen te relaxen!

1. Ton en Janske:
    17 maart 2009
    Dag Wilma, Heddy kinders en aanhang,
    vanuit een zonnig Brabant een berichtje. Als we de foto's zien is het hier behelpen met onze 14 graden.
    Als we de verhalen lezen gaat alles naar wens en valt er voor jullie nauwelijks nog iets te wensen.
    Zeker niet voor Wilma, die op haar verjaardag al haar kroost om zich heen heeft kunnen verzamelen, alsmede de aanhang.
    Dat moet een goed gevoel geven.
    Onze felicitatie is dan ook niet meer dan een bescheiden bijdrage aan de feestvreugde.
    We hopen dat op deze dag speciaal de vreugde groot is. Hiep, hiep, hoera!
    We wensen jullie nog een fijne voortzetting van de vakantie toe.
  2. Zeno:
    17 maart 2009
    Hoe vroeg is vroeg?

Ik lees wel weer dat ik door mijn duiken geen drol van egypte heb gezien

Moet er zeker nog eens terug, maar dan zeer zeker ook om te duiken.

Wel leuk om te lezen dat jullie het allemaal goed naar de zin hebben.

En nogmaals, vleut de foto's zijn echt goed en indrukwekkend.
    gr,

Zeno
  3. Wils Vreeswijk:
    Lieve allemaal,
    Wat een geweldig verslag weer en mooi foto's!!! Die bootreis zag er heel cool uit. Nu lekker een paar vrije dagen? Aan het strand, niet verkeerd. Hopelijk iedereen weer gezond en geen muggen. Vanavond ga ik weer lekker bellen want die rechtstreekse verslagen zijn ook leuk!!
    Geniet van de laatste dagen! liefs Wils
  4. tante jeanne:
    18 maart 2009
    Nou, wat een reis zeg!!! Geweldig! Maar ik heb niets gezien van het vieren van de verjaardag van jullie mam en dat heeft ze toch echt verdiend!! Ik hoop dat jullie dat niet vergeten zijn. Heb een felisitatie gestuurd op sms op jou verjaardag, Wil. Hoop dat je weer opgekan
  5. Mariette:
    Hoi allemaal,
    Kunnen jullie nog wijs uit alle goden en koningen? Wat een luxe feluca! Super relaxt lijkt me dat en die lunch zag er zeker niet slecht uit. Frans en Stef: jullie kaart kwam vanochtend hier aan. Heel hartelijk bedankt - echt heel lief van jullie.
    Ben benieuwd naar het laatste stukje van de reis. Veel liefs, Mariette
  6. Mariette:
    19 maart 2009
    Hoi Frans,
    Hoorde dat je ziek bent. Hoop dat de medicijnen je gauw weer op de been helpen. Wel heel jammer voor je dat je het surfen en snorkelen eventjes moet laten wachten. Maar ik vermoed dat je wel liefdevol zult worden verzorgd.
    Een dikke kus een heel veel sterkte, Mariette