Tour door Oman

8 maart 2011 - Muscat, Oman

Hoi allemaal,

Leuk al die berichtjes!

vandaag zijn we de hele dag in Oman geweest! Vanochtend konden we om half 9 van boord, en aan het einde van de haven troffen we onze gids met busje.

Om te beginnen zijn we door de bergen naar Nizwa gereden, waar we een bezoek gebracht hebben aan het fort en de souk die daarbij hoort. Maar het begon met de vismarkt: een verzameling met grote vissen die daar verhandeld werden (het was bijna allemaal op omdat wij natuurlijk niet heel vroeg waren), en daarna de groente markt van het dorp. Het fort was origineel verdedigingsfort, dus geen poespas maar alleen functionele zaken zoals "dead holes": gaten in de grond om troepen die daaronder op de trap liepen te bekogelen met kokende olie of honing.

Het valt meteen op dat Oman veel traditioneler is in verschillende zaken zoals bouwstijl (het hoogte gebouw van Oman is 18 verdiepingen) en de kleding (bijna iedereen loopt in traditionele kleding). Daardoor is het geheel authentieker. Ook hebben zijn echt oude gebouwen, dit fort was ongeveer 200 jaar oud. Vandaar konden we lopend naar de mini souk waar ze handgemaakte zaken verkochten. Hier zijn veel van de groep dan ook geslaagd voor een en ander :)

De volgende stop was een dorpje bovenin de bergen. Hier zijn we doorheen gelopen en kwamen uiteindelijk uit bij een dadel plantage, hetgene dat hier in de omgeving erg veel wordt gekweekt. Omdat we niet veel tijd hadden, hebben we een hamburger on-the-go gehad bij een soort plaatselijk hamburgerrestaurant.

Na een fotostop bij het fort van Bahla, we konden er niet in omdat het momenteel wordt gerestaureerd, gingen we naar onze laatste stop: Jabrin Castle. Dit was een zeer goed gerestaureerd fort, nog steeds in gebruik voor Koran lessen, met hele mooie balken ed. Mooi in zijn envoud. Dit fort was het kasteel van de Imam, de heerste uit die tijd.

Op de terugweg ging ons busje stuk ... De waterleiding deed het niet meer, maar na een korte tijd werden we opgepikt door de chauffeur, die de auto van zijn zus had gehaald. We waren precies op tijd terug voor het eten! Nu zitten we even rustig op de boot. We weten nog neit wat we morgen gaan doen, want we gaan om 13:00 alweer onderweg ...

We kunnen nog geen foto's uploaden door het trage internet, dus hopelijk komt dat nog!

Groetjes van iedereen,

Cathelijne

1. Wilma Snuverink:
    Hoi allemaal,

Klinkt weer als een mooie dag. Weer veel dingen gezien, die je waarschijnlijk ook alleen daar zult zien. Super hoor!
    Misschien is een extra ochtend op de boot ook zo'n slecht idee nog niet, toch? Het lijkt mij niet echt een vervelende plek om te vertoeven! Zwembad, casino, sportfaciliteiten, noem maar op! Moet lukken. Al kun je geen foto's uploaden, als jullie er maar wel genoeg maken om ons later alles (!!!) te laten zien.
    Dikke kus. Wij.
  2. Rutger:
    8 maart 2011
    Een `mini souk` is dat een markt ? ... en dat met 7 vrouwen ... oei oei ....

Veel plezier nog !!!
  3. mama Francine:
    8 maart 2011
    Ziet er allemaal leuk uit, leuk verhaal ook !

Francine
  4. edwin en liny:
    Hallo allemaal.
    Het is weer een mooie dag geweest als we dit zo lezen. Wat een indrukken allemaal. Gewoon een half dagje extra op de boot, lijkt ook niet verkeerd. Geniet maar van alles. We kijken uit naar het volgende verslag.
    Dikke knuffel, wij
  5. Geert:
    9 maart 2011
    He, foto's, leuk!
  6. jac en mo:
    9 maart 2011
    hallo allemaal

wat een geweldige belevenis zo met zijn allen .
    geniet er vooral van en vooral met elkaar
    dionne jessica en madelon denk vooral aan tante mo op die geweldige markten.
    dikke kus jac en monique