De trip van Aswan naar Luxor

14 maart 2009 - Aswan, Egypte

Na een paar vermoeiende dagen, omdat deze erg druk waren met bezichtigingen, konden we het vanaf vandaag een aantal dagen rustig aan doen: we gingen op de dahabya! Dit een kruising tussen een zeilboot en een cruiseschip: we hadden zeilen (maar we haddden ook een bootje bij dat ons kon trekken zodat we ons schema zouden halen) maar we hadden zo ongeveer alle gemakken van een cruisschip. Het grote voordeel van deze boot is dat er maar 10 mensen op konden in totaal. Omdat wij de enige waren die deze dahabya hadden geboekt deze periode hadden we de boot helemaal voor ons alleen! Wat een luxe! De eerste dag begon rustig: we moesten 45 km varen naar onze eerste stop: Kom Omo, de dubbeltempel van de god Horus (met het hoofd van een valk) en de god Soek (met het hoofd van een krokodil). Deze tempel was nog voor een groot gedeelte intact en dus erg groot! Na deze stop (de boot kon vlakij de tempel aanleggen wat betekende dat we maar een klein stukje hoefde te lopen :) ) gingen we weer richting boot waarna we doorgingen naar onze eindstop van deze dag: een steengroeve. Onderweg daarheen hebben we nog een stukje gezeild! Hier hebben we een wandeltochtje op de kant gedaan om de omgeving een beetje te zien. Nadat we ons opgefrist hadden gingen we, als verrassing, eten op de wal (het personeel, jaja we hadden eigen personeel, had de tafels op de kant gezet). Na een erg goed diner en zang en dans (wij hebben zelf ook meegedaan!) werd het tijd om nog even te lezen. Hier hebben we onze gids Abdolla (die in Aswan al bij ons was en meegegaan is op de dahabya) Kolonisten van Catan geleerd. We waren allemaal erg moe van de wind en de zon op de boot en zijn dus allemaal op tijd gaan slapen.

De tweede dag begon met een lekker ontijt en daarna een bezoek aan de steengroeve. Hier zat een tempel en waren kleine tempels en graven van edelen en koningen. Ook zijn we nog door de groeve gelopen: bijna al het steen uit de verschillende tempels die we gezien hebben komt hier vandaan! Het was dus een erg groot gebied! Ook mochten we hier een zandduin op en er daarna als kleine kinderen weer heel hard vanaf rennen :) Hierna waren we uiteraard erg moe (ja je raakt erg snel gewend aan het relaxte leven aan boord van de boot :) ) en zijn we doorgegaan naar Edfu, waar de tempel van Horus lag. Omdat deze niet erg dichtbij de tempel lag zijn we daar met een paardenkarretje heengebracht! Erg grappig, vooral omdat deze karrtjes erg kitsch zijn. De tempel an sich was erg interessant en indrukwekkend omdat een groot deel nog overeind stond. Na ons loopje hier en het ritje terug zijn we weer vlug in de zon gaan liggen op de boot. We zijn nog een stuk doorgevaren om, net zoals gisteravond, de volgende ochtend meteen door te gaan. We hebben vandaag binnen gegeten in verband met de muggen die buiten zaten (hoewel we alsnog lekgestoken zijn).

De laatste dag begon, na het ontbijt, met een bezoek aan El Kab, een plaats waar een aantal edelen en priesters begraven lagen. Hier waren de originele kleuren in de tombes nog erg goed te zien! Hierdoor kregen we een heel goed beeld van hoe alle tombes die we al zijn tegengekomen eruit gezien moeten hebben. Na dit tripje begonnen we aan het laatste deel van de bootreis: naar Esna. Dit was ons eindpunt van de dahabya (we hebben nog wel een nachtje op de boot geslapen). De kapitein van de boot heeft ons meegenomen naar de souk van Esna, waarij dit heel anders is dan we gewend zijn: de straten niet verhard, erg druk (maar zonder toeristen en irritante verkopers) en constant lawaai ... Na dit alles hebben we op de oot gegeten, we kregen als verrassing nog een keer zang en dans en een hele mooie taart waarmee ze ons een goede verdere reis wenste. Na een redelijk onrustige nacht (de moskee langs je bed is geen goed idee ...) moesten we 's ochtends afscheid nemen van de ontzettend aardige bemanning en van de ontzettend relaxte oot. Dit was echt een hoogtepunt van onze reis en zijn blij dat we niet voor het cruiseschip hebben gekozen.