Rome - de zuidkant

20 januari 2008 - Rome, Italië

Ook vandaag zijn we weer vroeg opgestaan. Na een goed ontbijt is besloten vandaag de zuidkant van het centrum van Rome te verkennen. We zijn via Santa Maria Maggiore en Piazza Vittorio Emanuelle II naar San Giovanni Laterano gelopen, de hoogte in rang van de 7 pelgrimskerken. Een ontzettend grote, mooi kerk maar een beetje afgelegen. Toch wel het " omlopen" waard. Vanuit daar zijn we doorgelopen naar een andere grote attractie van Rome: het Colosseo zoals het in Italie genoemd wordt. Het grote indrukwekkend gebrouw waar vroeger grote gladiatoren- en dierengevechten plaatsvonden. Na een tocht door dit gebouw zijn we doorgegaan naar een andere grote attractie: het Forum Romanum. Dit was vroeger het machtscentrum van de Romeinen. Dit is te zien aan de grote gebouwen, de nog staande pilaren en de immense toegangspoorten. Je kunt je hier dan ook een aantal uren goed vermaken. Na een loopje langs Piazza Campidoglio en wat gegeten te hebben zijn we naar Circo Massimo (bij ons bekend als Circus Maximus) gelopen: de renbaan waar vroeger de wedstrijden met strijdwagens gehouden werden. Hier bleek nog weinig van te bestaan, maar het was indrukwekkend om te zien dat ze in Rome zo'n groot terrein gewoon hebben laten liggen en niet hebben volgebouwd.

Omdat we al zo'n eind gelopen hadden, is besloten om een boottochtje te maken op de Tevere van het eiland Isola naar Ponte Cavour, net voorbij Castel Sant' Angelo. Vanuit de boot hadden we dus uitzicht op een aantal dingen waar we gisteren al langs waren gelopen maar dan vanuit een andere hoek. Onze tocht vervolgde via Mausoleo Augusto naar de Trevi Fontein, waar het even druk was als altijd. Hierna vonden we het welletjes, het was inmiddels rond 6 uur en zijn richting hotel gelopen. We hebben hier nog even gewinkeld en zijn gaan eten bij de Chinees om de hoek. Na dit alles zijn we naar bed gegaan om weer eens goed bij te slapen, de volgende dag gaan we alweer naar huis :(