Rome - Bovenin de oude stad

19 januari 2008 - Rome, Italië

Nadat we op tijd opgestaan zijn vandaag, hebben we ontbeten in het hotel (erg netjes!) en zijn we aan onze eerste dag in Rome begonnen! We hebben een flinke trip gemaakt, helemaal te voet! We zijn vadaag begonnen door via Piazza della Republica, San Carlo Quattro Fontane, Piazza Barberini (met onze eerste "niet zo bekende site" in Rome, een kerkje met " kunst" van dode monniken, zie de foto's, speciaal voor Stefanie heb ik deze bijgevoegd omdat ze dit zo leuk vindt :P ), de Spaanse trappen Piazza del Popolo, Piazza del Tribunali en Castel Sant' Angelo (ofwel de Engelenburcht) naar Vaticaanstad te lopen. In Vaticaanstad hebben we eerst uitgebreid het Pieterplein bekeken voor we onze tweede " speciale site" gingen bezoeken (Deze tour was speciaal omdat er per dag maar 25 tours zijn met max 15 personen per tour): een excursie die vooraf geboekt diende te worden via het internet naar de oude stad Rome. Tijdens de tour bleek dit wel een hele speciale stad te zijn: een necropolis, ofwel een dodenstad. Deze lag direct onder de St. Pieter en we hebben dus de hele tour zo'n 10 meter onder de nu bestaande vloer van de St. Pieter gelopen. Deze necropolis was nog helemaal intact, inclusief muurschilderingen, de originele muren (die eruit zagen alsof ze gisteren gebouwd waren) en dit alles ten allen tijde gemonitord op de luchtvochtigheid en beschermd met speciale luchtsluizen om te voorkomen dat dit alles verloren zou gaan. Deze necropolis is zo goed bewaard gebleven omdat de mausoleumpjes (de "huisjes" binnen de necropolis) tijdens de bouw van de huidige St. Pieter volgestort waren met puin om zo de St. Pieter stevig te kunnen onderbouwen met fundering. De tour eindigde bij het (vermoedelijke) graf van Petrus. Er zijn op deze plaats botten gevonden, maar niemand kan onomstotelijk vaststellen dat deze daadwerkelijk van Petrus zijn, dit is vooral gebasseerd op verwijzingen. Er zijn een aantal dingen die het aannemelijk maken dat Petrus daar ligt:

* Christenen hebben altijd zo dicht mogelijk bij het graf van Petrus willen liggen en hebben binnen hun mausoleumpjes verwijzingen staan zoals "Wij rusten hier vlakbij het graf van Petrus"

* Het hoofdaltaar van de St. Pieter heeft volgens overlevering altijd precies bovenop het graf van Petrus gestaan. Uit opgravingen onder het hoofdaltaar is gebleken dat er precies onder het huidige hoofdaltaar nog 2 altaren liggen: de vroegere " St. Pieter basilieken"

* De St. Pieter staat op een hele omgelukkig plek: op Vatican Hill. Deze loopt schijn waardoor een deel van de berg afgegraven diende te worden. Als de bouwer van het huidige Vaticaan er niet van overtuigd was geweest dat Petrus daar lag, had hij de basiliek beter op een andere plaats kunnen bouwen waarbij het bouwen veel minder moeite had gekost

* Het mausoleum waarvan ze vermoeden dat het op het graf van Petrus staat, heeft een spciale vorm om een " speciaal"  graf te beschermen

Al met al dus een hele interessante excursie en zeer zeker de moeite waard! Hierna zijn we direct de St. Pieter ingegaan en hebben daar de basiliek bekeken. Ook zijn we koepel van het Vaticaan in geweest om zo een heel mooi uitzicht over de tuinen en over Rome te hebben. De paus heeft het niet slecht daar ;) Nadat we dit alles gedaan hadden bleek de Sixtijnse Kapel gesloten, dus die moeten we bewaren voor volgende keer ...

Tegen de tijd dat we uitgekeken waren in het Vaticaan zijn we naar Catel Sant' Angelo gegaan om deze te bekijken. Dit was het Mausoleum van Hadrianus (we zijn in Schotland vorig jaar bij zijn "creatie" geweest: de muur van Hadrianus ofwel Hadrian's wall) en later het ontvangstgebouw en appartementen van de medewerkers van de paus (er loopt ook een ondergrondse gang van het Vaticaan naar deze burcht!). Na al deze bezienswaardigheden hebben we onderweg naar het hotel een hapje gegeten en waren we rond 9 uur terug. Omdat het een nogal vermoeiende dag was hebben we nog even tv gekeken en zijn we op tijd als een blok in slaap gevallen, want we hadden nog een hele dag voor de boeg!