Rishikesh

14 december 2008 - Dehra Dun, India

Vandaag ben ik met Ron en Vamshi, twee gasten uit de UK, naar de pelgrimsplaats Rishikesh geweest. De stad telt tientallen tempels en is “de” Yoga stad van India. Dus tussen de mediterende monniken zie je ook veel (verdwaalde) westerse mensen mediteren.

Dwars door de stad stroomt de heilige rivier Ganges die wordt aanbeden als de godin Ganga en is voor de hindoes erg belangrijk. Er zijn een aantal plekken met brede trappen naar de oever. Hierop zitten monniken te bidden en zie je mensen baden in het water wat voor hen heel belangrijk lijkt te zijn. Uiteraard wilde ik ook wel eens voelen wat het is om in deze rivier te waden. Aangezien Vamshi, die hindoe is, de rivier al twaalf jaar niet had gezien was dit een speciaal moment voor hem. Toen we in contact met het water kwamen voelden we, geloof het of niet, een gevoel van vrolijkheid en rust we hadden met zijn drieën ineens een “big smile” op ons gezicht … echt super raar …

Na deze ervaring zijn we een aantal tempels gaan bekijken overal hangt een soort wierrook met een aparte geur. Soms vraag ik me af of het geen hasj is ;) In een stad verderop aan de Ganges stoppen we bij een super groot beeld wat een van de belangrijke goden “Shiva” moet voorstellen. Voor het beeld zitten een paar monniken waar Vamshi nog even gaat bidden. Vage shit allemaal zeg, alle indrukken maken ons moe en we besluiten weer terug te gaan want het is nog zo’n 2 uur rijden door het hectische Indiase verkeer.

Morgen ga ik denk ik weer terug naar Delhi want dinsdag nacht vlieg ik terug naar Nederland. Als het er in zit wil ik dinsdag overdag nog de tajmahal zien en anders de stad zelf.

Bedankt voor jullie berichtjes weer en tot snel!!

1. Stefanie:
    14 december 2008
    Hej rut,
    het klinkt allemaal super! Ik ben benieuws naar alle verhalen als je weer in Nederland bent. Tot snel!
    Knuffel, stef
  2. Wilma Snuverink:
    Hoi Rutger,
    Wordt je niet helemaal onrustig als je daar bent. Het is allemaal zo vol en druk.
    Bijzonder hoor dat "Ganges"-gevoel, terwijl jij toch iemand bent die heel vast op deze aarde staat.
    Geniet nog even.
    Groetjes,
    Wilma
  3. Lonneke:
    Hey Rut,

Het ziet er weer super uit allemaal! Je hebt ook echt super scores bij je examen!! Gefeliciteerd!!

Geniet nog effe van de laatste uurtjes!

Groetjes,
    Lonneke en Geert
  4. mama:
    15 december 2008
    Hoi Rutger, proficiat met het behalen van je examen!
    Wel een apart land als ik de verhalen zo lees

groeten Ton en Saskia
  5. Zeno:
    16 december 2008
    C U komende week wel.
    I want to hear all about it.

Happy Landing