Agra Tajmahal

17 december 2008 - Amsterdam, Nederland

Gister ben ik met de trein van Dehradun naar Delhi gegaan, een ritje van zo'n 7 uur. De trein was best comfortabel en ik kreeg, net als in het vliegtuig, wat snacks en eten. Ik had hier niet al te veel van gegeten, voor de zekerheid, heb namelijk geen zin om ziek te worden de laatste dag want ik moest namelijk de volgende dag om 5 uur op om richting Agra te gaan. Hier ligt de Tajmahal en dit wil ik niet missen! De trein kwam netjes op tijd in Delhi aan 11:30 en een chauffeur stond klaar om me op te halen.

Na een korte nacht van zo'n 4 uurtjes begon mijn trip naar Agra, een kleine 200 km ten weste van Delhi. Maar door het verkeer duurt dit tochtje zo'n 3,5 tot 5 uur. Er hangt 's ochtends veel mist en het is ook al erg druk waardoor er geen einde komt aan de vieze lucht / smog. Naast de "tol"weg zie je overal huisjes / krotten met talloze mensen, wat een drukte! Eenmaal aangekomen in Agra stad pikken we een gids op die me rond leidt bij de Tajmahal. Gelukkig spreekt de man goed engels in tegen stelling tot mijn chauffeur die er totaal niets van snapt. De De  Tajmahal heeft vier poorten waarbij de noord poort de ingang is tot het gebouw zelf. Eenmaal door de poort zie je de inmens grote parelwitte kolos liggen, echt adembenemend!! Links en rechts liggen twee moskeen waarvan alleen de linkse (westkant) wordt gebruikt. Het hele gebouw is bewerkt met stenen figuren als een soort mozaiek en er zitten veel edelstenen in. De gids verteld dat er vroeger veel meer in zaten en dat de poorten en andere onderdelen van goud waren. Helaas hebben de Engelse het goud en de meeste stenen geroofd.

Op de weg terug hebben we nog meer monumenten gezien en hebben we nog wat gelunched. Na 5 uur rijden kom ik eindelijk aan in het hotel waar ik 2 uurtjes heb om me om te kleden en me klaar te maken voor de reis terug naar Nederland. Het vliegtuig vertrekt 2:00 's nachts en ik was moest ruim 3 uur van te voren in checken door de ultra strenge controle. Eenmaal in het vliegtuig was het lekker languit liggen want hij zat nauwlijks half vol super relaxed!

Nu, redelijk gaar van de afgelopen 3 dagen reizen, is dit het laatste berichtje over mijn ervaringen in India. De volgende trip staat al weer bijna voor de deur New York!!! 1 februari, dus "stay tuned" en bedankt voor de berichtjes nogmaals :)