El Calafate - excursie Upsala en co

20 november 2007 - El Calafate, Argentinië

Hee allemaal,

hier weer een berichtje uit Argentinie! Alles gaat uitstekend! Hebben vandaag weer een excursie gedaan, dit keer naar de andere gletsjers in het gebied hier.

We moesten vroeg op (6:15) om te zorgen dat we om 7 uur klaar stonden voor onze bus die ons naar de boot zou brengen. Na een langzame start was de bus redelijk op tijd, en nadat we zo ongeveer heel Calafate hadden gezien om mensen op te halen, konden we eindelijk richting de boot. Daar aangekomen konden we inschepen op ¨onze¨catamaran met ongeveer 200 andere mensen ... Nadat we in rap tempo richting de eerste gletsjer voeren (zo´n 40-50 km per uur!) kwamen we onderweg nog een paar condors en talloze (inmens grote) ijsschotsen tegen. Hier was het nog lekker warm op de boot, ondanks dat we zo snel gingen. Nadat we bij de eerste gletsjer aankwamen, de Spegazzini. Dit is een hangende gletsjer: hij hangt aan de rotsen ... Na een foto break gingen we door naar onze volgende stop, de grootste gletsjer uit het park: de Upsala. Deze is vernoemd naar de Zweedse stad Upsala omdat deze hier een belangrijke expeditie naartoe gefinancieerd hebben. Deze gletsjer was aflopend en had de laatste paar dagen een aantal grote ijsschotsen losgelaten waardoor we geweldige foto´s hebben kunnen maken hiervan! Hier bleek het door, ik denk, de nabijheid van de gletsjer een stuk kouder! We hadden onze jassen aan, mutsen op en sjaals om!

Na deze fotostop zijn we doorgevaren naar een baai waar we van de boot af konden en 2 uur rond konden hangen bij een aantal kleinere gletsjers (de Onelli en Agassiz). Hier hebben we gegeten, Rutger heeft foto´s gemaakt en ik heb vooral van de zon genoten: we moeten toch een beetje bruin zijn als we terug komen (en ik denk dat dat wel aardig gelukt is!)! Na onze stop zijn we in razend tempo teruggevaren naar de haven en zijn we teruggereden naar El Calafate.

Over een kleine 2 uur gaan we eten en daarna denk ik slapen: het vroege opstaan, de buitenlucht en zon heeft ons wel moe gemaakt ... Morgen moeten we om 8:30 met de bus terug naar Chili, naar Puerto Natales, om daar nog 1 nachtje te slapen waarna we de volgende dag naar Santiago gaan voor alweer onze laatste dagen :(

Groetjes!

Cathelijne en Rutger

1. Wilma Snuverink:
    20 november 2007
    Hoi Lijnie en Rutger,
    Het ziet er weer top uit. Jullie overigens ook. Jullie zien er lekker ontspannen uit en bruin ook nog. Geniet nog lekker van jullie laatste dagen in Chili. Het is inderdaad onvoorstelbaar wat een land zoals Chili,met die lengte, te bieden heeft. Van woestijn tot enorme gletsjer. Goede (bus)reis morgen.
    dikke kus. wij.
  2. Petra:
    20 november 2007
    Heej luitjes!
    Ziet er weer fantastisch uit zeg!!!!! Ik heb weer genoten van jullie verhaal en de fantastische foto's! Elke dat (nja, bijna dan...) weer leuk om te lezen en te bekijken.
    Geniet er nog van deze laatste paar dagen en ik kom snel bij jullie langs om alle foto's en filmpjes te bekijken!

Groetjes,
    Petra
  3. tom Jansen:
    21 november 2007
    He rutger, Ik wist niet eens dat je aan e andere kant van de aarde zat. Mooie plaatjes. Ik ga even rustig kiujken
    Later meer
    Tom en Diana
  4. tom Jansen:
    21 november 2007
    jezus man wat ben je allemaal aan het doen/ Argentinie nog wel. Daar wil ik altijd al eens naar toe en zeker daar waar jullie zitten Wat een lef.
    Is het nog iets voor een ouwe zak zoals ik?
    En waar slapen jullie etc Ik ga verder lezen
    tom
  5. rick:
    21 november 2007
    Als jullie thuis komen dan hebben jullie nog zeker een maand nodig om bij te komen.
    haha

Groet Rick