Woensdag 5-2: Wall Street, WTC & Brooklyn bridge

5 februari 2009 - New York, New York, Verenigde Staten

Hoi allemaal!

vandaag hebben we er weer een drukke dag opzitten: we zijn vanmorgen al vroeg richting het zuiden van Manhattan vertrokken voor een tour door de National Reserve Bank of New York. Hier hebben we de duurste munt ter wereld gezien (de " Double Eagle"; waarde: 7,6 miljoen dollar) maar we zijn ook de kluis in geweest: we hebben stapels goud gezien (en zelfs met de pink aangeraakt :) ). Het goud dat hier bewaard wordt is 180 miljard dollar waard en is voor 95% van buitenlandse overheden en bedrijven (in Fort Knox ligt de voorraad goud van de Amerikaanse overheid). Na deze tour en een tussenstrop bij Starbucks (dat hebben we al erg vaak gedaan deze week ...) zijn we over Wall Street gelopen waar we oa de New York Stock Exchange en de Trump Building hebben gezien.

Vanuit daar zijn we doorgegaan naar de plaats waar vroeger het WTC stond. Hier hebben we een tour gehad van 2 betrokkenen bij 9-11: een gepensioneerde brandweerman die als vrijwilliger heeft meegeholpen bij het opruimen en een vrouw die haar man verloren is tijdens de aanslag. Er indrukwekkende verhalen omdat je een idee krijgt van wat deze mensen tijdens de aanslagen hebben gedaan ... We zijn hierna ook naar St. Paul's Chapel geweest: deze kerk is tijdens de aanslag intact gebleven en was een toevluchtsoord voor reddingswerkers. Ook hebben we de gallery van het WTC visitor's center bezocht met spullen die in en om het WTC zijn gevonden en verhalen van mensen die direct bij de aanslagen betrokken waren.

Na deze indrukweekende dingen zijn we naar en over Brooklyn Bridge gelopen. Vanuit daar zijn we verder gegaan naar Chinatown en Little Italy om hier een indruk van te krijgen ...

Na al deze dingen waren we erg moe en zijn we terug gegaan naar ons hotel om fijn te gaan slapen. Morgen weer een drukke dag!

Groetjes,

Cathelijne, Rutger, Lonneke, Geert, Stefanie & Frans

1. Wilma Snuverink:
    Hoi hoi allemaal,
    Mocht je die stapels goud aanraken of was dat alleen voor Rutger???!!!
    Het bezoek aan het terrein van het vroegere WTC maakt zelfs indruk vanuit hier als je hoort hoe de rondleiders zelf betrokken zijn bij het gebeuren. Maar zo te lezen: still going strong!Veel plezier weer vandaag. Wij kijken uit naar jullie berichtjes.
    kus,
    ikke.
  2. Mariette:
    Hoi allemaal,
    Het was daar dus echt goud wat er blonk. Lijkt me heel leuk om dat eens met je eigen ogen te zien.
    Wat knap van die vrouw om haar verhaal te vertellen. Lijkt me in haar situatie toch zeker niet gemakkelijk. Enne ... Stefanie, ben nieuwsgierig naar jullie aankopen. Veel liefs, Mariëtte
  3. Frans:
    Hi allemaal,

Heel leuk om de verhalen te lezen en de foto's te zien. We kunnen zo heel makkelijk mee leven en een beetje meegenieten. Jullie hebben een druk programma en doen dus ook heel veel indrukkemn op. Ik wens jullie nog heel veel plezier de komende dagen.
    Liefs, Frans
  4. Charlotte:
    6 februari 2009
    Ok, mijn tip van het WTC was overbodig! Jullie hebben echt gave dingen gedaan al! Helaas zal de tijd wel voorbij vliegen...
    Geniet van de laatste dagen en tot snel!
    Liefs, Charlotte
  5. Mama Francine:
    6 februari 2009
    Hoy vakantiegangers,

Wat hebben jullie weer een mooie dag gehad
    Wij wensen jullie nog een paar fijne en gezellige dagen samen.Nog even een berichtje Saskia en Ton zijn weer oom en tante geworden,Ingrid is 4Febr. bevallen
    van een zoon Thijmen.Prachtig toch!!

Liefs tot zondag of Maandag
  6. Wils Vreeswijk:
    9 februari 2009
    Lieve allemaal,

Fijn jullie allemaal weer heelhuids thuis!!!!Bedankt voor alle foto's en verhalen deze week.
    Dikke kus, Wils
  7. Wilma Snuverink:
    9 februari 2009
    Ik kan mij absoluut aansluiten bij de vorige spreekster.
    ook kus en knuf,
    ikke