Jaxha, Belize en een tarantula

13 december 2010 - Orange Walk, Belize

Hoi allemaal,

deze keer een berichtje uit Belize!

Na ons bezoek aan Tikal en een nachtje in hetzelfde hotel, zijn we de volgende dag richting Belize vertrokken. Onderweg zijn we nog gestopt bij een andere grote Maya site: Jaxha. Deze ligt een stukje uit de bewoonde wereld en wordt niet veel bezocht (toen wij er waren stonden er een paar kleine busjes met locale bezoekers en er waren 2 andere buitenlandse toeristen ... De site was groot en je kon bijna alle gebouwen op. Erg leuk dus en wel hebben ons hier dus ook weer een aantal uren vermaakt. Hier hebben we ook weer howler monkeys gehoord (zie het filmpje)!

Hierna de reis naar Belize, waar we de auto weer in moesten voeren, maar wat ook weer verbazingwekkend snel ging (we verwachtten iedere keer een aantal uren bij de grens te staan, maar tot nu toe is het iedere keer minder dan een uur). We hoefden daarna nog maar een klein stukje: naar San Ignacio. Hier hadden we een lodge midden in de jungle en we moesten dan ook een stukje over onverharde wegen. Tijdens deze rit kwamen we door een sinaasappel plantage en hebben we met toestemming van de eigenaar een aantal lekkere sinaasappels meegenomen!

Na aankomst hebben we rustig aan gedaan want na het avondeten gingen we nacht hike. Wij zijn met de auto meegegaan en hebben onderweg heel wat dieren gespot zoals een opossum, een racoon, krokodil en vleermuizen. Ook bleek dat voor ons huisje een tarantula zat (zie het filmpje!), gelukkig zijn dit luie spinnen en komen ze niet eer dan 10 cm van hun huisje vandaan! Voor de volgende ochtend hadden we een vogel tour afgesproken, dus vogels spotten! We hebben wel 30 verschillende soorten gezien in ruim een uur, dus heel grappig om een keer te doen (en Francine vond het geweldig!).

Na een goed ontbijt weer onderweg naar de volgende plaats: Orange Walk town, niet ver van de grens met Mexico. Dit is een tussenstop om weer in Mexico uit te komen. Onderweg zijn we gestopt bij een wildpark om daar te eten (het wild bestond eigenlijk alleen uit vogels) bij Carrie's Kitchen, een heel klein, toch een beetje vreemd uitziend tentje, maar volgende de parkbeheerder de beste. En ja, het was toch erg lekker en we zijn niet ziek geworden :)

We zijn nu in Orange Walk Town en vertrekken zo richting Tulum in Mexico om daar een paar dagen op het strand te liggen en te snorkelen met zeeschildpadden!

Groetjes,

Cathelijne, Rutger en Francine

1. Wilma Snuverink:
    14 december 2010
    Hoi Lijnie, Rutger en Francine,
    Weer meer dan genoeg te beleven bij jullie. Getverderrie die spin. Ik moet er niet aan denken dat die ook maar in mijn nabijheid is. Geniet nog lekker van het goede weer in Tulum. Hier krijgen jullie het wel wat kouder.
    Kus van papa Heddy, mama Wilma en Link die nog steeds vrolijk door de kooi springt.
  2. Zeno, Kristel en Janske:
    15 december 2010
    Hey Dude and Dudets,

leuk dat alles goed gaat daar en zo te zien en zo te lezen hebben jullie wederom een supervakantie. Tis jullie van harte gegund.

Groetjes,

Zeno en zijn 2 dametjes.
  3. mama:
    16 december 2010
    Hoi, allemaal

Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben.
    Maar als we de verhalen lezen en foto's zien begrijpen wij dat wel.
    Nog wensen jullie nog fijne vakantiedagen.

Groetjes van Ton, Saskia en Femke