Op doorreis & Tikal

11 december 2010 - Tikal, Guatemala

Hoi allemaal!

Hier een berichtje uit Guatemala!

Onze volgende gedeelte van de reis ging richting Coban, maar we stopte een uur daarvoor om te slapen in Posada Montana de Quetzal, een hotel waar vooral Guatemalezen slapen als zij op doorreis gingen. We wisten dus dat dit hotel minder luxe zou zijn dan de anderen. Bij aankomst (we hebben relatief weinig problemen gehad onderweg, we kunnen alleen vaak de weg niet vinden, bewegwijzering hebben ze hier amper van gehoord ...) kwamen we aan bij het hotel. Na veel handgebaren (niemand sprak engels) kregen we de geboekte kamer: een huisje met 2 slaapkamers. Verder was er ook weinig (wel 2 badkamers): een houten bankstel en 2 losse stoelen, allemaal met een dun kussen erop, en een open haard. Dit was ook meteen de verwarming van het huisje, dus na een korte wandeling kwam iemand van het hotel om de open haard professioneel aan te maken :)

Na een goede nachtrust gingen we door naar Tikal / El Remate. Deze rit verliep ook redelijk vlekkeloos, behalve dat we weer eens 300 keer de weg moesten vragen en we er halverwege achterkwamen dat we met een ferry over moesten! Bij aankomst bleek dat we weer een huisje hadden, nu met 2 verdiepingen: Francine slaapt beneden in een afgesloten ruimte, maar Cathelijne en Rutger slapen boven in een ruimte met maar 3 muren! Echt heel tof, we kijken zo uit op Lago Peten Itza!

Na een goede nacht, we waren wel vroeg wakker doordat we aan 1 kant dus geen gordijnen hebben, zijn we na een rustige start vandaag naar Tikal gegaan, een van de grootste Maya sites en het middelpunt van alle sites waar we tot nu toe geweest zijn, zeg maar de hoofdstad. Hier hebben we met een gids zo'n 3 uur rondgelopen en alle belangrijke gebouwen gezien. Omdat het in de jungle ligt, hebben we ook veel beesten gezien, waaronder 2 soorten apen!

Vanmiddag hebben we rustig aan gedaan om morgen naar Belize te rijden, we slapen net over de grens!

Groeten vanuit een warm (ruim 25 graden) Guatemala!