De eerste aanblik van Oud Egypte en Cairo

9 maart 2009 - Cairo, Egypte

Na een beetje een onrustige nacht (nieuwe geluiden, nieuwe temperaturen) werden we rond 7:30 gewekt door de wekker: onze eerste chte dag in Cairo begint! Na een uitgebreid ontbijt, inclusief vers fruit, werden we opgewacht door onze gids voor de aankomende paar dagen van Djed: Iman. We werden meteen meegenomen naar onze eerste stop: het Egyptisch Museum. Dit museum is volledig gevuld met stukken uit het oude Egypte. We hebben hier 3 uur rondgelopen, waarbij we veel informatie kregen over de oude Egyptenaren, de verschillende "Kingdoms" en "Dynasties" en de farao's. Ook hebben we uiteraard het dodenmasker van Tout-Ank-Amon en de bijbehorende sarcofagen gezien. Ook hebben we verschillende beelden gezien uit tempels die we later nog gaan zien. Erg indrukwekkend en dit is pas het begin van de reis! Hierna zijn we doorgegaan naar het Koptisch Museum met overblijfselen uit kerken uit het oude Egypte. Deze afbeeldingen waren een kruising tussen de afbeeldingen die wij uit onze kerken kennen (de Kopten zijn de Christenen uit Egypte) met een vleugje Grieken en Islam. Een klein maar leuk museum om doorheen te lopen.

Hirna eindelijk delunch: rijst, pasta, warme groente en een hoop erg zoet toetjes. (maar wel erg lekker!)

Onze volgende stop was een moskee in Cairo die nog steeds in gebruik is dus de schoenen moesten uit! Hier vanalles over de Islam geleerd en het middaggebed gehoord. De laatste stop was de khan el-khalili bazaar. Na een stuk lopen, door een nationale feestdag (de geboortedag van de profeet Mohammed en tevens de start van het jaar 1415 volgens de Islamitsche kalender) konden we niet dichtbij afgezet worden omdat er een grote processie aan de gang was richting de grote moskee van Cairo: die precies langs de bazaar ligt. Na onze loop over de bazaar gingen we wat drinken met de gids die een waterpijp rookte. Dit hebben we allemaal geprobeerd en het was helemaal niet slecht (eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat het "toeristentabak" was en dus wenig tabak en veel appelsmaak..)! Hierna werd het tijd om terug te gaan naar het hotel, het was inmiddels bijna half 7! Na een goed diner in het hotel en een kopje thee in de bar, zijn we op tijd gaan slapen na een vermoeiende dag (maar mede dankzij onze gids een erg leuke, interresante en leerzame).