Dag 5 en 6 Te Anau - North Mavora Lake

26 november 2009 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Hee allemaal,

hierbij onze belevingen van dag 5 en 6 in Nieuw-Zeeland. Gisteren zijn we vanuit Te Anau naar Milford Sound gereden, volgens de Lonely Planet een van de mooiste routes ter wereld. Dit was idd een erg mooie route. Omdat het net geregend had waren er ook veel watervallen, maar er lag ook nog sneeuw, dus daar hebben we ook nog even in gestaan. Bij Milford Sound hadden we onze eerste excursie: een bootocht door wat ze hier het fiord noemen. Het heeft heel veel weg van de fjorden in Noorwegen, alleen de wanden zijn minder recht naar beneden en er groeit een Coastal Rainforest op. We zijn helemaal naar het begin van het fiord gevaren, dus we zaten op open zee. Omdat het de afgelopen paar dagen best ruw weer is geweest hadden we redelijk hoge golve, zeker 4 meter ... Gelukkig zijn we niet ziek geworden :) Onerweg zijn we ook nog geeloog pinguins en fur seals tegengekomen. Al met al een erg mooie tocht. Op de terugweg moeste nwe weer via dezelfde weg terug en zijn we nog op een paar plaatsen gestopt waar we op de heenweg niet aan toegekomen waren.

We zijn hierna doorgereden naar North Mavora Lake, een klein uurtje rijden van Te Anau over een onverharde weg. Rutger wilde hier graag heen omdat hier een aantal scenes van LOTR is opgenomen: het verbranden van de Orcs en het "pratende" bos (met de Ents). Hier hebben overnacht. Er was verder niemand! Rutger heeft een vuurtje gemaakt en we hebben ons avondeten hierop gemaakt :) Na een stille nacht zijn we verder gereden. We zijn via Queenstown en Arrowtown naar Wanaka gereden. Onderweg zijn we gestopt bij een mijn center en hebben we goud gezocht door middel van "pannen", ofwel: een soort pan zonder steel doe je vol met stenen, die was je 5 keer door er water in te doen en heen en weer te bewegen. Hierdoor gaan de gouddeeltjes naar de bodem. Hierdoor kun je de bovenlagen van het spul in je pan eraf wassen en uiteindelijik blijven de goudflakes dan liggen. Ook wij hebben iets gevonden! Echt heel erg leuk om te doen. Ook zijn we gestopt bij een fruitstalletje om groente te halen: op een of andere manier eten ze dat hier niet veel ... Als we uit eten gaan krijgen we het er eigenlijk alleen bij als decoratie en in de supermarkt is het redelijk prijzig ... Terwijl ze hier zoveel verbouwen! We zijn nu onderweg naar de Gletsjer om daar overheen te gaan lopen!

We lezen jullie berichtjes weer graag hier :)

Groetjes,

Cathelijne en Rutger

Ps. wisten jullie dat sinterklaas ook in NZ komt? Ik heb 3 nieuwe spelletjes gekregen! En pepernoten :):)

1. Wilma Snuverink:
    Hoi vakantiegangers,
    Was zo benieuwd of er weer een nieuw bericht was, dat een van de eerste dingen deze ochtend was de computer opstarten.
    Wat mooi weer allemaal zeg! Krijg zo de indruk dat Rutger graag mee had willen spelen in LOTR. Maar ja, dan nu maar alles bekijken.
    Wat leuk dat Sinterklaas ook een meegereisd is!
    Kus en groetjes,
    papa Heddy en mama Wilma
  2. Wilma Snuverink:
    26 november 2009
    Het aardige is nu dat, terwijl ik zat te lezen, er nog een aantal foto's bijkwamen op jullie logger. Het lijkt erop dat jullie gelijktijdig met mij achter de pc ziten. Het moet bij jullie nu 8 uur 's avonds zijn. Grappig.
    mama Wilma
  3. Lonneke:
    Hey,

Ik moet weer hetzelfde zeggen als bij de andere stukjes die ik heb geschreven. Wow. Op de foto's is echt te zien dat het een super mooi land is:).
    Ook super vet dat jullie op stukken zijn geweest waar LOTR is opgenomen(al mis ik wel een foto met een pratende boom).
    Lonneke
  4. Mama Francine:
    Luitjes,

Jullie zitten nu in de buurt van Anau
    dicht bij wANAKA DOOR DE kAWARAU gORGE
    BEN JE ZO IN HET MOOIE QUEENSTOWN
    mISSCHIEN IETS VOOR JULLIE .

gROETJES EN LIEFS VAN PAPA EN MAMA