Chichen Itza, Uxamal en Merida

1 december 2010 - Mérida, Mexico

Na een onrustige nacht (Cathelijne was ziek geworden en we hebben dus weinig geslapen) zijn we naar de grote trekpleister van Mexico gegaan: Chichen Itza! Dit is de beste gerestaureerde Maya site van Mexico en had een grote invloed in zijn tijd. Hier werd duidelijk hoe groot de gebouwen van de Maya's eigenlijk waren (hoewel de piramide in Coba waar we opgestaan hebben hoger was dan degene hier, maar die leek helemaal niet zo). Tijdens dit bezoek hadden we een Nederlandse gids, dus we hebben heel veel meegekregen over de symboliek die gebruikt werd bij gebouwen, vooral bij de grote piramide (het heeft 9 lagen, van de 9 lagen van de onderwereld, 365 treden van het aantal dagen in een jaar, de Maya's hadden dus ook al een zonnenkalender van dit aantal dagen, hun kalender is zelfs nauwkeuriger dan degene die wij nu gebruiken, en alle belangrijke getallen zitten erin verwerkt). Ook werd hier duidelijk dat de Maya's op 21 december 2012 niet het einde van de wereld voorspellen, maar een nieuwe era (wat dat dan ook mag betekeken), het einde van hun cyclus van 26.000 jaar. Op dat moment staan de aarde, de zon en ongeveer het midden van de Melkweg (een bepaalde ster / zwart gat achtig ding) op een lijn. We zullen zien wat er dan gebeurd :)

Na ons bezoek zijn we doorgereden naar Merida, de hoofdstad van Yucatan, met een tussenstop in Uxamal. Een dorpje dat helemaal geel is geverfd en bekend staat om zijn grote kerk / klooster in het midden. Wij vonden het vooral een beetje vergane glorie: de verf bladerde af en het werd niet heel goed bijgehouden.

Na de stop hier zijn we doorgereden naar Merida, waar we een ontzettend leuk hotelletje hebben! Toen we de stad binnen kwamen rijden zag het er niet goed uit, maar wij zitten heel leuk in het centrum. S'avonds was er op de diverse pleintjes muziek en dansten er mensen echt heel gezellig allemaal.

Morgen gaan we de stad nog even in (Cathelijne was vroeg gaan slapen en heeft dus weinig meegekregen van de stad) en daar na via de Puuc Route naar Campeche rijden.

Groetjes,

Cathelijne, Rutger en Francine

1. Stefanie:
    2 december 2010
    Helemaal leuk dat jullie berichtjes op de site hebben gezet! Het ziet er super mooi uit!
    Geniet er maar even van want hier is het heeel koud en sneeuw... O ja en we moeten werken (jaja ikke ook).

Post maar veel!

xx