Dubai, VAE

7 maart 2011 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Hoi allemaal,

Hierbij het eerste berichtje uit Dubai / op zee!

Gisteren zijn we mooi op tijd geland in Dubai en we werden opgewacht door onze gids voor de dag. We begonnen dus om 7 uur al met de tou r, en hoewel iedereen heel gaar was van de reis, hebben we het allemaal de hel dag volgehouden. Het was de hele dag wel een beetje mistig, op een aantal foto's is dat goed te zien.

Vanaf het vliegveld gingen we meteen door voor de eerste fotostop: het Bur al Arab, het 7-sterren hotel in de vorm van een zeil. Hierna zijn we doorgereden naar de eerste souk: souk Medinat Jumereirah. Hier wordt eigenlijk de essentie van Dubai al duidelijk: er wordt veel gebouwd in hele korte tijd, dus er lijkt veel authentiek, maar niets is dat. De stad is pas gesticht in 1963 en is pas sinds 10 jaar booming. Deze souk was dus ook pas 6 jaar oud maar wel in oud-arabische stijl.Dat veel leest dat Dubai een grote bouwput is: dat is echt zo ... :) overal staan bouwkranen en er staan heel veel onafgebouwde gebouwen ... Maar op een of andere manier heel fasinerend.

Na deze bezichtiging door naar de volgende foto-stop: het Atlantis hotel op de Palm! We zijn het hele eiland overgereden want dit hotel staat op de buitenste ring en dus niet "op" de echte palm, maar daar moet je wel overheen om daar te komen. Ook konden we vanaf daar een stuk over de buitenring rijden om uitzicht te hebben op de haven. Omdat het idd nogal mistig was zijn de foto's een beetje "mistig".

Daarna doorgereden om daarwerkelijk de marine van dichtbij te zien: het heeft een beetje weg van New York met alle hoge en nieuwe gebouwen. Hier ook een goed voorbeeld van de bouwlust van de mensen hier, een toren die ze nog aan het afbouwen zijn met een speciale draaiing erin.

Tijd om te ontbijten (het was nu pas 9:30 am :) )Iets wat we natuurlijk niet mochten missen: de Mall of the Emirates met de Ski Dome: de grootste indoor skibaan, indoor -4 graden terwijl het buiten minimaal 20 graden is ... De gisds vertelde ook dat het vooral voor toeristen is, de mensen uit Dubai komen hier niet erg veel skien ... Hier hebben we relaxt bij de Starbucks ontbeten om een beetje wakker te worden. Verder staan in iedere winkel alles in het Arabisch en in het Engels, dus voor ons erg handig!

De volgende stop was de Jumeirah moskee, de grootste moskee van Dubai. We konden er niet in maar hebben er even rond omheen gekeken.

Om 1 uur zijn we gaan lunchen in de Dubai mall, de grootste mall ter wereld met een indoor aquarium ... Ja Dubai heeft allemaal rare dingen, zolang ze maar in Guiness Book of records komen ... (het aquarium heeft de grootste kunstof want ter wereld ...) We aten daar omdat we iets natuurlijk niet konden missen: omhoog in de Burj Kalifa, de hoogte toren ter wereld: 828 meter. Het observatiedek ligt op 452 meter, dus over de helft op de 124 verdieping ... De lift doet er 1 minuut over om op dit hoogte te komen. Vanaf die hoogte lijkt alles een stad uit SimCity :)

Als laatste zijn we naar de souks gegaan: de goud en de spice souk. Daar zijn we heengegaan met een watertaxi, en zijn dus over de Dubai creek gevaren. De souk was als alle andere: druk met touristen en veel mensen die je proberen binnen te praten met "Amsterdam, Rotterdam, Volendam!" als je zegt dat je uit Nederland komt. Daar hebben we niks aangeschaft en waren redelijk snel weer weg omdat iedereen eigenlijk heel moe was.

We werden daarom afgezet bij de boot, waar we gelukkig meteen konden inchecken en de boot op konden. Daar konden we ook meteen eten, dus om half 7 zaten we aan het buffet. We moesten wachten tot 8 uur voor we onze kamer opkonden en we, na een kort rondje over de boot, zijn gaan slapen.

Vandaag rustig opgestaan en gaan ontbijten. Om 13:00 zijn we vertrokken met de boot richting Oman en terwijl ik dit schrijf zijn we dus op zee (het internet gaat via satteliet!). Het eten (inclusief tea time) is erg goed en we vermaken ons erg goed, nu vooral met zonnen, het is vandaag zeker 25 graden en volle zon. Dadelijk gaan avond eten en morgen gaan we naar Oman!

Groetjes vanuit zee van iedereen!

Cathelijne

ps, we hebben vaak geen bereik met de telefoon dus: geen bericht is goed bericht via de telefoon!

1. Edwin en Liny:
    ha dames,

Fijn om wat van jullie te horen dat het goed gaat.
    Geniet maar van het mooie weer en rust maar lekker uit.

klopt het dat er nog geen foto's op staan, wij kunnen ze niet vinden.
  2. Wilma Snuverink:
    Hoi vakantiegangers,
    Klinkt allemaal erg goed. Wat kun je toch veel zien in een dag!
    Geniet van de luxe, de nieuwe ervaringen, de zon en elkaar.
    xx

mama Wilma
  3. Geert:
    7 maart 2011
    Nice, klinkt goed voor een eerste dag, ben benieuwd naar de rest :)
  4. Edwin en Liny:
    7 maart 2011
    Hallo omi en lieve kleinkinderen (daar horen de nichtjes ook bij)
    Zit nu achter de laptop bij Edwin en Liny. Kon jullie verslagje lezen. Het ziet er daar goed uit. Heel veel plezier en een hele fijne vakantie.
    Groetjes van oma Hilt
  5. tante jeanne:
    Hoi allemaal,

Wat fijn met zo'n lieve oma die jullie mee neemt. Is de vlucht ook goed verlopen?
    Geniet allemaal en ik kijk uit naar de nieuwe blogger!! Liefs van je tante in Noorwegen.
  6. (t) dini:
    Hoi allemaal,
    wat en rijkdom daar in Dubai, maar de echte rijkdom zit um in het samenzijn met elkaar! Om nooit te vergeten zo`n reis. Enjoy, grtjs.
  7. Rutger:
    8 maart 2011
    Zo lijnie, foto's zijn toegevoegd ... op de gok :))