Stockholm en naar huis ...

19 april 2008 - Stockholm, Zweden

Nadat we aangekomen zijn in Stockholm hebben we de camper op de camperparkeerplaats midden in Stockholm gezet ... Nadeel: deze was uiterst dubieus ... Op een wazige plaats, onder een brug maar wel een uitstende uitvalbasis om Stockholm per fiets te bekijken! Omdat we wat later aankwamen in Stockholm, hebben we nog een kleine tour op de fiets gemaakt langs het koninklijk paleis en Gamla Stan (Oud Stockholm). Nadat we een hapje gegeten hadden zijn we dan ook teruggegaan naar de camper om nog even het bonenspel te spelen en te gaan slapen. Maar niet nadat we de fietsen hadden vastgelegd met het motorslot aan het frame van de camper: we konden in ieder geval rustig slapen want de fietsen konden ze niet weghalen!

De volgende dag hebben we een hele route uitgestippeld: we zijn het stadhuis binnen geweest, daarna door naar het koninklijk paleis om het een en ander te bekijken en doorgereden om Gamla Stan eens goed te bekijken. We hebben de fietsen vastgezet en zijn gaan lopen, waardoor we bij het smalste steegje van Stockholm en de Hollandse huisjes uitkwamen. Hier hebben we een hele tijd op het terras gezeten om ons op te laden om het Nobelmuseum te gaan bekijken. Dit museum was erg de moeite waar: het ging volledig over de Nobelprijs en de bekenste winnaars. Na een hapje gegeten te hebben in een soort verzamelplaats van allerlei restaurantjes (we konden allemaal eten wat we wilden, ophalen bij verschillende tentjes en samen eten: een heel leuk concept!) zijn we teruggegaan naar de camper voor een welverdiende nachtrust.

De laatste dag in Stockholm met Stefanie (Stefanie moest om 15:00 bij de boot naar St. Petersburg zijn) zijn we bij het hoogste uitzichtspunt van Stockholm geweest: Kaknästornet, de tv-toren (ongeveer 155 m hoog). Hierbij zijn we door het grote park in Stockholm gefietst, wat midden in de stad ligt en de grote trekpleister is voor de mensen uit Stockholm in de zomer. Hier stond ook het Nordika museum, een museum over de Zweedse cultuur en zijn vroegere bewoners. Nadat we hier eigenlijk te weinig tijd hadden moesten we Stefanie echt afzetten bij de boot ... Hierna zijn Rutger en ik nog even richting het park gegaan om een van de grootste trekpleisters van Stockholm te bekijken: het Vasa museum. Dit museum is om een boot heengebouwd, de Vasa, die in 1628 gezonken is in de haven van Stockholm tijdens zijn eerste vaart. Het schip heeft welgeteld 1500 meter afgelegd ... Omdat het in brak water terecht is gekomen is het voor 95% geconserveerd en dus te bezoeken in een museum met speciaal klimaat. Na een bezoek van 2,5 uur (!) en we waren eigenlijk nog niet helemaal klaar, werd het toch tijd om door te rijden naar het zuiden en te gaan slapen.

De volgende dag zijn we verder naar het zuiden gereden om op het eiland Olland te kijken. Het leek alsof we Nederland binnenreden: boerderijen, molens, hoge loofbomen en vooral heel erg vlak. Na hier een paar uur vertoefd te hebben zijn we naar Karlskrona gereden om daar de nacht door te brengen. Dit was tevens onze laatste nacht in Zweden de volgende dag hebben we besloten richting huis te rijden ... :( Maar ja, we kunnen niet weg blijven thuis. Na een nacht op een vrachtwagenparkerplaats in Duitsland zijn we op zaterdag de 19e weer terug op Nederlandse bodem na weer een erg geslaagd vakantie. We weten nu ook dat we het met Stefanie op een hele kleine ruimte toch wel een tijdje uithouden!!! :P

Groetjes en tot de volgende vakantie,

Cathelijne en Rutger

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Stefanie:
    26 mei 2008
    Ooo... ik lees nu jullie laatste verhaal pas helemaal goed. Wat een leuke laatste zin, huhu... Dat jullie het hebben kunnen volhouden met mij? Tsss...
    Maar we hebben het wel heel leuk gehad!
    Kus uit een mooi Zweden!